Запитайчик


ІІ ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З БІОЛОГІЇ
2018/2019 навчальний рік

8 клас
Теоретичний тур
Завдання групи А
Уважно прочитайте запитання.
Подумайте, який із запропонованих варіантів відповідей є правильним.
У завданнях цієї групи з чотирьох варіантів відповідей правильним є тільки один.


1. Жовтий кістковий мозок – це тканина:
а) епітеліальна;
б) м’язова;
в) сполучна;
г) нервова.
2. Поліпи дихають:
а) легенями;
б) зябрами;
в) усією поверхнею тіла;
г) трахеями.
3. Нервова система у даної тварини:
а) дифузна;
б) представлена головним нервовим вузлом і двома нервовими стовбурами;
в) представлена нервовим ланцюжком;
г) представлена нервовою трубкою.
4. Водорість, яка може поглинати з води розчинені органічні речовини і використовується в біологічному очищенні забруднених вод це:
а) хламідомонада;
б) улотрикс
в) порфіра
 хламідомонада;
5. Кровоносна система молюсків:
а) незамкнена;
б) замкнена, є серце;
в) замкнена;
г) відсутня.
6. Транспорт органічних речовин у рослині здійснюється за допомогою:
а) камбію;
б) пробки;
в) ксилеми;
г) флоеми.
7. Гаметофіт – це:
а) видозмінений листок;
б) рослина, яка утворює гамети;
в) рослина, яка виникла з гамети;
г) рослина, яка живиться гаметами.
8. Гусінь шовковичного шовкопряда годують листками рослини, яка для людини теж є їстівною. Вкажіть, які частини цієї рослини вживає в їжу людина:
а) плоди;
б) бруньки ;
в) супліддя ;
г) насіння .
9. У серці акули:
а) 1 передсердя, 1 шлуночок;
б) 2 передсердя, 1 шлуночок;
в) 1 передсердя, 2 шлуночки;
г) 2 передсердя, 2 шлуночки.
10.  Яка тканина забезпечує регенерацію кісток при переломах?
а) епітеліальна;
б) сполучна;
в) нервова;
г)  м’язова.
11.Рослина, що зображена на рисунку, має плід:
а) ягоду;
б) коробочку;
в) бульбу;
г) коренеплід.




Завдання групи Б
Уважно прочитайте наступні запитання.
У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одного до п’яти.

1. Однодольною рослиною є:
а) бамбук;
б) гінкго;
в) томат;
г) подорожник;
д) яблуня.
2. До основних функцій кореневої системи відносять:
а) прикріплення рослини до субстрату;
б) фотоліз води;
в) поглинання та переміщення води і поживних речовин;
г) синтез хлорофілу;
д) гутація.
3 Вкажіть спосіб розповсюдження насіння рослини, зображеної на малюнку:
а) анемохорія;
б) анемогонія;
в) зоохорія;
г) зоогонія.
4. Позитивний фототаксис характерний для:
а) амеби протей;
 б) малярійного плазмодія;
в) інфузорії туфельки;
г) евглени зеленої;
 д) лямблії.
5. Види рослин, у яких дорослий гаметофіт (заросток) і дорослий спорофіт ведуть незалежний один від одного спосіб життя:
а) плаун булавовидний;
б) зелений мох зозулин льон;
в) ялина звичайна;
г) хвощ польовий;
д) чоловіча папороть.
6. Представником плоских червів є:
а) аскарида;
б) ланцетник;
в) піскожил;
г) гострик;
д) ехінокок.

7. Тварина, що має почленовані кінцівки, змішану порожнину тіла, сегментоване черевце, трахейну дихальну систему, та в якої функції виділення виконують мальпігієві судини, належить до систематичної групи:
а) вищі раки;
б) комахи;
в) сінокосці;
г) кліщі;
д) двопарноногі.
8. Тварина, що має вторинну порожнину тіла, вторинноротість, незамкнену кровоносну систему, тіло якої вкрите одношаровим епітелієм, – це:
а) медична п’явка;
б) дафнія;
в) виноградний слимак;
г) морський їжак;
д) ланцетник.
9. Для інфузорії-туфельки характерним є наявність:
а) одного ядра;
б) двох ядер;
в) однієї скоротливої вакуолі;
г) двох скоротливих вакуолей;
д) джгутиків.
10. Зубів не мають:
а) гігантська акула;
б) шкіряста черепаха;
в) гюрза;
г) гренландський кит;
д) кашалот.
11. Рослини, що можуть рости на болотах:
а) журавлина;
б) ліщина;
в) сфагнум;
г) очерет;
д) сосна.
12. На злакових паразитують гриби:
а) опеньки;
б) сажкові;
в) трутовики;
г) ріжки;
д) борошнисторосяні;
е). фітофтора
13. Прогресивною ( порівняно з папоротеподібними)  ознакою голонасінних, яка дозволила їм розповсюджуватись на суходолі є:
а)  наявність коренів;
б) наявність дерев’янистих форм;
в) наявність пилку;
г)  чергування поколінь у життєвому циклі;
д) наявність насіння.

Завдання групи В
Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано у кожному з них.

1. Установіть відповідність між зображеннями квіток та родинами, для яких вони характерні.

А Складноцвіті
Б Злакові
В Хрестоцвіті
Г Бобові
Д Розові


2. Розташуйте послідовно об’єкти життєвого циклу хвощеподібних, починаючи від весняного пагону.
3. Установіть відповідність між  відділом рослин (1 – 4) та представником (А – Д), який до нього належить.

1      Мохоподібні        
2      Папоротеподібні 
3      Голонасінні
4      Покритонасінні

А Страусове перо звичайне
Б Модрина європейська
В Баранець звичайний
Г Маршанція мінлива
Д Шипшина собача

4.На рисунку зображено деякі організми з царства Гриби
 
А
 
Б
 
В
 
Г
Зазначте:
4.1. Який з них вживається людиною у їжу.
4.2. Утворює цвіль.                     
4.3. Використовується людиною при виробництві хліба.                 
 4.4. Руйнує деревину.

5. Установіть відповідність між характеристикою серцево- судинної системи (1 – 4) та твариною
(А – Д), у якої така серцево-судинна система.

1 серце видовжене, багатокамерне, з численними отворами безбарвна кров до серця потрапляє з лакун;
2      серце двокамерне, через нього рухається венозна кров, одне коло кровообігу;
3      серце чотирикамерне, аорта робить праву дугу, два кола кровообігу;
4      серця немає, його функцію виконують потужні кільцеві судини,
 кровоносна система замкнена.
А дощовий черв’як;
Б корова;
В ворона;
Г бджола;
Д карась.







6. Установіть відповідність між кісткою і різновидом з’єднання, яким вона приєднується до сусідньої.

1      лобова;
2      кінцева фаланга пальця;
3      стегнова;
4      грудина;

А повне зрощення;
Б нерухоме;
В напіврухоме;
Г одноосьовий суглоб;
Д багатоосьовий суглоб.


7. Установіть відповідність, утворивши логічні пари:

1   крижі та дві тазові кістки;
2   стегнова кістка, велика і мала гомілкові, кістки стопи;
3   плечова кістка, ліктьова і променева, кисть;
4   ключиці і лопатки.

А плечовий пояс;
Б вільна верхня кінцівка;
В тазовий пояс (таз);
Г вільна нижня кінцівка;
Д грудна клітина.

8. Метаморфози – це перетворення. У рослин – це видозміни основних органів, що пов’язані зі зміною функцій, які ці органи виконували, або зі змінами умов існування самих рослин. Проаналізувавши наведені нижче зображення, дайте відповідь на запитання.
8.1. На яких рисунках зображено рослини, для яких характерні метаморфози листка?
а) А, Г;  
б) В, З;
в) Б, Д;
г) З, К.
8.2. Укажіть правильні твердження для зображень Ж і З:
а) це метаморфози кореня;
б) це метаморфози пагону;  
в) вони мають здатність до необмеженого наростання;
г) вони не мають здатності до необмеженого наростання;
д) судини, якими відбувається низхідний потік речовин.
8.3. Укажіть зображення метаморфозу кореня:
а) Е;  
б) Ж;
в) З;
г) К.
8.4. Укажіть спільні характеристики для метаморфозів, зображених на рисунку Ж і К:
а) наявні недорозвинені або редуковані листки та бруньки;  
б) відсутній кореневий чохлик;
в) це метаморфоз пагону;
г) це метаморфоз кореня
8.5. Укажіть, на якому з рисунків зображено філокладій:
а) А;  
б) Г;
в) Д;
г) З. В.8 Запишіть правильні відповіді (5 балів)

Немає коментарів:

Дописати коментар

Фотогалерея

  Робота над індивідуальними дослідницькими проектами (осінь 2023 року)