ІІ ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ
УЧНІСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З БІОЛОГІЇ
2018/2019 навчальний рік
8 клас
Теоретичний тур
Завдання групи А
Уважно прочитайте
запитання.
Подумайте, який із
запропонованих варіантів відповідей є правильним.
У завданнях цієї групи з
чотирьох варіантів відповідей правильним є тільки один.
1. Жовтий кістковий мозок – це тканина:
а) епітеліальна;
б) м’язова;
в) сполучна;
г) нервова.
2. Поліпи дихають:
а) легенями;
б) зябрами;
в) усією поверхнею тіла;
г) трахеями.
3. Нервова система у даної тварини:
а) дифузна;
б) представлена головним нервовим
вузлом і двома нервовими стовбурами;
в) представлена нервовим
ланцюжком;
г) представлена нервовою трубкою.
4. Водорість, яка може поглинати з
води розчинені органічні речовини і використовується в біологічному очищенні
забруднених вод це:
а) хламідомонада;
б) улотрикс
в) порфіра
хламідомонада;
5. Кровоносна система молюсків:
а) незамкнена;
б) замкнена, є серце;
в) замкнена;
г) відсутня.
6. Транспорт органічних речовин у рослині здійснюється за
допомогою:
а) камбію;
б) пробки;
в) ксилеми;
г) флоеми.
7. Гаметофіт – це:
а) видозмінений листок;
б) рослина, яка утворює гамети;
в) рослина, яка виникла з гамети;
г) рослина, яка живиться
гаметами.
8. Гусінь шовковичного шовкопряда
годують листками рослини, яка для людини теж є їстівною. Вкажіть, які частини
цієї рослини вживає в їжу людина:
а) плоди;
б) бруньки ;
в) супліддя ;
г) насіння .
9. У серці акули:
а) 1 передсердя, 1 шлуночок;
б) 2 передсердя, 1 шлуночок;
в) 1 передсердя, 2 шлуночки;
г) 2 передсердя, 2 шлуночки.
10. Яка тканина забезпечує регенерацію кісток при
переломах?
а) епітеліальна;
б) сполучна;
в) нервова;
г) м’язова.
11.Рослина, що
зображена на рисунку, має плід:
а) ягоду;
б) коробочку;
в) бульбу;
г) коренеплід.
Завдання групи Б
Уважно прочитайте
наступні запитання.
У завданнях цієї групи з п’яти
варіантів відповідей правильними можуть бути від одного до п’яти.
1. Однодольною рослиною є:
а) бамбук;
б) гінкго;
в) томат;
г) подорожник;
д) яблуня.
2. До основних функцій кореневої системи відносять:
а) прикріплення рослини до
субстрату;
б) фотоліз води;
в) поглинання та переміщення води
і поживних речовин;
г) синтез хлорофілу;
д) гутація.
3 Вкажіть спосіб розповсюдження насіння
рослини, зображеної на малюнку:
а) анемохорія;
б) анемогонія;
в) зоохорія;
г) зоогонія.
4. Позитивний фототаксис характерний
для:
а) амеби протей;
б) малярійного плазмодія;
в) інфузорії туфельки;
г) евглени зеленої;
д) лямблії.
5. Види рослин, у яких дорослий гаметофіт (заросток) і
дорослий спорофіт ведуть незалежний один від одного спосіб життя:
а) плаун булавовидний;
б) зелений мох зозулин льон;
в) ялина звичайна;
г) хвощ польовий;
д) чоловіча папороть.
6. Представником плоских червів є:
а) аскарида;
б) ланцетник;
в) піскожил;
г) гострик;
д) ехінокок.
7. Тварина, що має почленовані кінцівки, змішану порожнину
тіла, сегментоване черевце, трахейну дихальну систему, та в якої функції
виділення виконують мальпігієві судини, належить до систематичної групи:
а) вищі раки;
б) комахи;
в) сінокосці;
г) кліщі;
д) двопарноногі.
8. Тварина, що має вторинну порожнину тіла, вторинноротість,
незамкнену кровоносну систему, тіло якої вкрите одношаровим епітелієм, – це:
а) медична п’явка;
б) дафнія;
в) виноградний слимак;
г) морський їжак;
д) ланцетник.
9. Для інфузорії-туфельки характерним є наявність:
а) одного ядра;
б) двох ядер;
в) однієї скоротливої вакуолі;
г) двох скоротливих вакуолей;
д) джгутиків.
10. Зубів не мають:
а) гігантська акула;
б) шкіряста черепаха;
в) гюрза;
г) гренландський кит;
д) кашалот.
11. Рослини, що можуть рости на болотах:
а) журавлина;
б) ліщина;
в) сфагнум;
г) очерет;
д) сосна.
12. На злакових паразитують гриби:
а) опеньки;
б) сажкові;
в) трутовики;
г) ріжки;
д) борошнисторосяні;
е). фітофтора
13. Прогресивною ( порівняно з папоротеподібними) ознакою голонасінних, яка дозволила їм
розповсюджуватись на суходолі є:
а) наявність коренів;
б) наявність дерев’янистих форм;
в) наявність пилку;
г) чергування поколінь у життєвому циклі;
д) наявність насіння.
Завдання групи В
Уважно прочитайте
наступні запитання. Подумайте, які з запропонованих варіантів відповідей є
правильними. Спосіб відповіді на ці запитання вказано у кожному з них.
1. Установіть відповідність
між зображеннями квіток та родинами, для яких вони характерні.
А Складноцвіті
Б Злакові
В Хрестоцвіті
Г Бобові
Д Розові
2. Розташуйте послідовно
об’єкти життєвого циклу хвощеподібних, починаючи від весняного пагону.
3. Установіть відповідність
між відділом рослин (1 – 4) та
представником (А – Д), який до нього належить.
1 Мохоподібні
2 Папоротеподібні
3 Голонасінні
4 Покритонасінні
А Страусове перо звичайне
Б Модрина європейська
В Баранець звичайний
Г Маршанція мінлива
Д Шипшина собача
4.На рисунку зображено деякі організми з
царства Гриби
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Зазначте:
4.1.
Який з них вживається людиною у їжу.
4.2.
Утворює цвіль.
4.3.
Використовується людиною при виробництві хліба.
4.4. Руйнує деревину.
5. Установіть відповідність
між характеристикою серцево- судинної системи (1 – 4) та твариною
(А – Д), у якої така серцево-судинна система.
(А – Д), у якої така серцево-судинна система.
1 серце видовжене, багатокамерне, з
численними отворами безбарвна кров до серця потрапляє з лакун;
2 серце двокамерне, через
нього рухається венозна кров, одне коло кровообігу;
3 серце чотирикамерне,
аорта робить праву дугу, два кола кровообігу;
4 серця немає, його функцію
виконують потужні кільцеві судини,
кровоносна система замкнена.
А дощовий черв’як;
Б корова;
В ворона;
Г бджола;
Д карась.
6. Установіть відповідність
між кісткою і різновидом з’єднання, яким вона приєднується до сусідньої.
1 лобова;
2 кінцева фаланга пальця;
3 стегнова;
4 грудина;
А повне зрощення;
Б нерухоме;
В напіврухоме;
Г одноосьовий суглоб;
Д багатоосьовий суглоб.
7. Установіть відповідність, утворивши логічні пари:
1 крижі та дві тазові
кістки;
2 стегнова кістка, велика і
мала гомілкові, кістки стопи;
3 плечова кістка, ліктьова
і променева, кисть;
4 ключиці і лопатки.
А плечовий пояс;
Б вільна верхня кінцівка;
В тазовий пояс (таз);
Г вільна нижня кінцівка;
Д грудна клітина.
8. Метаморфози – це перетворення.
У рослин – це видозміни основних органів, що пов’язані зі зміною функцій, які
ці органи виконували, або зі змінами умов існування самих рослин. Проаналізувавши
наведені нижче зображення, дайте відповідь на запитання.
а) А, Г;
б) В, З;
в) Б, Д;
г) З, К.
8.2. Укажіть правильні твердження для зображень Ж і З:
а) це метаморфози кореня;
б) це метаморфози пагону;
в) вони мають здатність до необмеженого
наростання;
г) вони не мають здатності до необмеженого
наростання;
д)
судини, якими відбувається низхідний потік речовин.
8.3. Укажіть зображення
метаморфозу кореня:
а) Е;
б) Ж;
в) З;
г) К.
8.4. Укажіть спільні
характеристики для метаморфозів, зображених на рисунку Ж і К:
а) наявні недорозвинені або редуковані листки та
бруньки;
б) відсутній кореневий чохлик;
в) це метаморфоз пагону;
г) це метаморфоз кореня
8.5. Укажіть, на якому з рисунків
зображено філокладій:
а) А;
б) Г;
в) Д;
г) З. В.8
Запишіть правильні відповіді (5 балів)
Немає коментарів:
Дописати коментар