Формування у вихованців учнівського лісництва навичок науково-дослідницької діяльності лісогосподарського спрямування
Характеристика умов функціонування гуртка
«Forest-лабораторія»
Ліси Фастівщини дуже різноманітні, лежать у лісостеповій зоні. За своїм основним призначенням і місцем розташування вони виконують важливі екологічні функції, зокрема захисні, водоохоронні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі та рекреаційні. Багато з цих лісових масивів створені руками людини та мають велику наукову цінність.
Гурток «Forest-лабораторія» був створений у 2004 році і налічував 19 вихованців. Якщо проаналізувати ситуацію з 2004 року, то спостерігається досить позитивна тенденція, кількість бажаючих займатись в учнівському лісництві збільшилась з 19 до 32 вихованців. Щороку залучаємо до своїх рядів все більше учнівської молоді.
Пріоритетним напрямком роботи учнівського лісництва є науково-дослідницька робота. Гурток «Forest-лабораторія» має свій девіз: «Кожен вид природоохоронної діяльності має містити елемент дослідження».
Експериментальним майданчиком для проведення досліджень у галузі «Лісознавство» є територія Доогинського лісництва. Тут для гуртківців створені найкращі умови для дослідницької діяльності. Накопичений чималий досвід, є успіхи в роботі. Юні лісівники ставляться до лісу не інакше, як до храму природи, який вони плекають руками і серцем.
Протягом 15- річного терміну діяльності юні лісівники доглядали за лісом загальною площею понад 110 гектарів. Крім цього вони висаджували дерева і кущі, збирали насіння дикорослих рослин, лікарську сировину, заготовляли корми і підгодовували птахів і звірів у зимовий період, охороняли ліси від пожеж і браконьєрів, оберігали мурашників.
Свою роботу гурток «Forest-лабораторія» проводить відповідно до вимог Положення про учнівське лісництво, Статуту учнівського лісництва, Договору про співпрацю між відділом освіти і лісгоспом, Програми гуртка «Юні лісівники» та згідно плану роботи, затвердженим директором держлісгоспу. За учнівським лісництвом закріплено 258 гектарів лісу і лісонасаджень, 0,5 гектара дослідницької ділянки і власний розсадник, лісогосподарську техніку і інвентар. У розсаднику організовано 4 відділки: посівний, селекційно-генетичний, декоративних рослин та шкілка голубих ялинок. Для розсадника самі заготовили насіння хвойних і листяних порід. При проведенні практичних занять юні лісівники працюють в теплицях, коробах, де розмножують та вирощують лісові рослини.
До роботи в учнівському лісництві залучені учні 7-11 класів. Керує роботою учнівського лісництва координаційна рада, яку очолюють директор лісгоспу, громадський лісничий, його заступник –й майстри: юні лісівники.
Роки з часу створення гуртка «Forest-лабораторія» – це період його успішної діяльності. Юні лісівники внесли вагомий вклад у примноження та збереження зеленої спадщини. Щороку створювали від двох до п’яти гектарів нових насаджень, доповнювали півтора-два гектари насаджень минулих років. Висаджували ліс не тільки навесні, а й дуб і ялину восени. Сприяли природному поновленню – проводили шпигування жолудя дуба звичайного. За учнівським лісництвом закріплено 2 короба, у яких вирощують сіянці у контрольованому середовищі.
Опанували способ механізованої посадки: двохрічні сіянці головних лісоутворюючих порід сосни, дуба, ялини висадили високопродуктивним способом.
Перед посадкою кореневі системи сіянців обробили гідрогелями- утримувачами вологи, препаратом «Престиж»-для боротьби із личинками хруща, розчином біогумусу - для підживлення і забезпечення мікроклімату, а верхівок сіянців – репелентами, які відлякують копитних.
Спільна навчально-пізнавальна, творча і практична діяльність дають змогу отримати теоретичні знання у тісному взаємозв’язку з практичною природоохоронною роботою.
Дзеркалом учнівського лісництва можна назвати його кабінет, оскільки саме за його матеріалами можна безпомилково судити про всю діяльність друзів лісу. Учні самі виготовляють експонати, гербарії, зразки розпилів, окрасою кабінету є фотознімки, картини і малюнки, ліплення.
Протягом року отримують теоретичні та практичні знання, яким юних лісівників навчають керівник гуртка та працівники лісового господарства. Регулярні зустрічі із фахівцями лісової галузі навчили вихованців користуватись вимірювальними приладами, розбиратись у таксаційному описі, планшетах, планах лісонасаджень, проводять для нас майстер-клас по ландшафтному дизайну.
Незважаючи на певні труднощі, учнівське лісництво продовжує змістовну науково-дослідницьку, природоохоронну роботу, вдосконалення профорієнтації та формування надійного резерву кадрів лісогосподарської галузі в області, розроблено ряд заходів та завдань, і вже відчутні результати.
Деякі аспекти науково-дослідницької діяльністі вихованців гуртка
Починаючи із 2007 року вихованці учнівського лісництва «Forest-лабораторія», щороку є учасниками Всеукраїнських зльотів учнівських лісництв. В програмі їх проведення обов’язковими є виставка-презентація досвіду роботи та захист науково-дослідницьких робіт у галузі лісознавства. Юні лісівники із Дорогинки достойно представляли результати дослідницької та практичної природоохоронної роботи по збереженню та примноженню лісових культур, та жодного разу не повернулись без винагороди.
За ґрунтовність, науковість та актуальність досліджень наші вихованці виборювали І, ІІ та ІІІ місця у відкритих конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт в рамках проведених зльотів.
Тематика і зміст представлених науково-дослідницьких робіт висвітлює інноваційні технології лісорозведення та лісовідновлення за якими майбутнє. Під час екскурсії до відокремленого підрозділу НУБІП «Боярська лісова дослідна станція» вихованці гуртка ознайомились із методом культури ізольованих тканин рослин in vitro. У лабораторії створено банк рослин in vitro, який представлений:
− лісоутворюючими рослинами;
−деревними рослинами для озеленення населених пунктів;
−швидкорослими рослинами для біоенергетики;
− рослинами, що занесені до Червоної книги України;
Під час екскурсії до «Київської лісової науково-дослідної станції» ознайомились з інноваційними методами вирощування щепленого садивного матеріалу з закритою кореневою системою, створенням клонових насінних плантацій, дослідженнями росту плюсових дерев.
Зустрічі із науковцями надихнули на вибір тематики дослідження:
Дослідження лікарських рослин урочища Липки;
Вивчення росту саджанців модрини;
Вплив стимуляторів росту на вкорінення туї західної;
Залежність строків заготівлі пагонів та коренеутворення ялини канадської;
Норма реакції ялини голубої на підживлення;
Вивчення і порівняння дендрофлори урочища Вовчанка;
Біоіндикація забруднення повітря у селі Дорогинка за комплексом ознак сосни звичайної;
Вплив адсорбентів на вкорінення сіянців сосни і дуба
З метою координації напрямків діяльності шкільних лісництв Фастівського району, досягнення результативності їх роботи, постійного обміну досвідом та примноження здобутків діє творча група керівників учнівських лісництв. ЇЇ засідання, розгляд важливих поточних питань відбуваються із залученням провідних фахівців лісового господарства.
За підтримки Київського обласного та по м.Києву управління лісового та мисливського господарства, КЗ КОР «Центру творчості дітей та юнацтва Київщини» з 2018 року започатковано проведення обласних зльотів представниківучнівських лісництв. Під час яких юні лісівники обмінюються досвідом роботи, презентують свої науково-дослідницькі роботи та практичні досягнення в лісовій справі й обирають кращих, які представлятимуть область на Всеукраїнських зльотах учнівських лісництв. Результатом цієї роботи є перемога юних лісівників гуртка «Forest-лабораторія». Гран-прі обласного зльоту дало змогу нашим вихованцям представляти область на ХІІІ Всеукраїнському зльоті у м.Суми. Наслідок участі – ІІІ загальнокомандне місце, та ІІ місце у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт.
Члени учнівського лісництва поділені на виробничу та дослідницьку бригади, які в свою чергу поділені на ланки: ланка охорони лісу, ланка знавців лікарських рослин, орнітологічна ланка та зелений патруль. Дослідницька бригада проводить дослідження по продуктивному вирощуванні дерев та догляду за ними. Юні лісівники виконують науково-дослідницькі роботи під керівництвом керівника гуртка та залученням фахівців вищих навчальних закладів як консультантів.
Свої дослідження учні проводять, як правило, в лісі, вивчаючи екологічні особливості росту та зникнення трав’янистих рослин, екологію окремих тварин лісу, птахів, які в достатній кількості поширені на території області, так і рідкісних. Юні лісівники мають можливість захищати власні дослідження спочатку на рівні шкільних конференцій, де удосконалюються знання з біології, а також проходить процес формування комунікативних навичок. Гуртківці не лише презентують свої дослідження, але і дискутують про рівень науковості роботи, вивчення її теоретичної частини, через застосування біологічних методів. Такі дискусії проводяться під ретельним контролем керівника гуртка.
До проведення дослідницької роботи починаємо залучати гуртківців поступово. На початку - нескладні фенологічні спостереження за рослинами і тваринами та ведення щоденника фенологічних спостережень. Наприклад: коли розпустились бруньки вишні і якого числа розпустились бруньки в груші, або визначити, що появляється першим в рослини - квіти чи листки. При тому вибираються рослини, в яких першими появляються листки і ті, в яких першими появляються квіти. Після досліджень визначаємо рослину, яка розвивається в весняний період раніше ніж інша. Та в обов’язковому порядку навчаємо узагальнювати даний матеріал. Дитина має чітко уяснити значення даного явища та його екологію. При проведенні узагальнень даємо можливість дітям самостійно зробити висновок і узагальнити досліджуваний матеріал. Та коли в дитини складається хибна думка з приводу дослідження, обов’язково пояснюємо природні явища з наукової точки зору з використанням довідкової літератури. В цей же період закладаємо навички роботи із вимірювальними приладами, обробки отриманої наукової інформації математико-статистичними методами, даємо завдання з більш глибоким вивченням фізіології, екології, морфології, поширення рослин чи тварин. На початковому етапі при знятті перших даних експерименту в дослідженні можуть брати участь декілька учнів. Та як правило до завершення роботи, з глибоким вивчення теоретичного матеріалу доходить один дослідник.
Необхідною умовою здійснення науково-дослідницької роботи в учнівському лісництві вважається закріплена за ним територія лісової ділянки. На цю ділянку виготовлені у типографії Таксаційний опис та План лісової ділянки. На одній із ділянок росте пам’ятка природи «Сосна вікова», занесена в реєстр Природно-заповідного фонду Київської області. Створені лісові культури з різними схемами змішування лісових порід. Тут протікає річка Шкарівка, на якій збудовано два лісові ставки, з багатим видовим водно-болотяним різноманіттям флори і фауни. Збудовано вольєр, в якому утримується далекосхідний інтродуцент – олень плямистий, а також знаходяться підгодівельні споруди для інших копитних лісу. На садибі лісництва встановлене погруддя основоположника вчення про ліс Г.Ф.Морозова. Облаштовані рекреаційні зони для відпочинку населення. Все це дало змогу створити екологічну стежину «Дивосвіт лісу» з цікавими об’єктами і зупинками, проводити на ній екскурсії для учнів школи та інших гостей, здійснювати науково-дослідницьку, лісогосподарську, просвітницьку та природоохоронну діяльність, вчитися прогнозувати наслідки діяльності людини.
Починаючи з 2005 року на екостежині створено два маршрути :маршрут №1 (5 зупинок), який проходить по садибі лісництва, та маршрут № 2 із включеними зупинками по вивченню лісових біогеоценозів, видового біорізноманіття (4 зупинки). Юні лісівники мають можливість проводити моніторинг стану природних об’єктів на стежинах, проводити порівняльну характеристику між живими об’єктами у природі, удосконалювати практичні навички та досліджувати різні прояви антропогенного фактору на природу, проводити моніторинг екологічного стану видів.
Екскурсії по екологічних стежинах проводять як керівник гуртка з метою виховання екологічної культури в учнівської молоді, як частини загальної культури взаємовідносин людей так і ставленням людини до природи, так і учні-екскурсоводи
Об’єктам дослідження стали старі діброви, вік яких понад 120 років, соснові та ялинові лісові культури лісові культури. Вивчення саме цих лісових урочищ є актуальним, так як вони регулюють водний режим річок, водосховищ, закріплюють їхні береги, викликають опади.
Лісові урочища різновікові, рослинний покрив малодосліджений, часто не відповідає матеріалам, які можна зустріти в різних інформаційних джерелах.
З метою розвитку науково-дослідницьких компетенцій учнів укладені договори про співпрацю з вищими навчальними закладами, які готують фахівців лісівничого профілю: Національним університетом біоресурсів та природокористування м.Київ та Національним аграрним університетом м.Біла Церква.
Співробітництво з КЗ КОР «Мала академія наук учнівської молоді», КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини», на основі інтеграції загальної та позашкільної освіти дало змогу створити єдине освітнє середовище, максимально наблизити послуги позашкільної освіти до школяра, стало потужним стимулом для розвитку дослідницької діяльності вихованців. Воно допомагає оптимізувати використання матеріальної бази партнерів – Дорогинського лісництва, максимально ефективно координувати освітній процес на всіх рівнях взаємодії, від чого він стає більш мобільним і особистісно зорієнтованим.
Науковці ННІ лісового та садово-паркового господарства НУБІП допомагають обрати актуальні теми для досліджень, здійснюють консультування юних лісівників, практичний супровід науково-дослідницької діяльності.
В процесі роботи в шкільних лісництвах учні не лише поглиблюють свої знання з біології та екології, займаються дослідницькою роботою, а й знайомляться з професією лісівника.
Науковці відділу дендрології та паркознавства, відділу дикої флори Центрального Ботанічного саду ім.М.М.Гришка м.Київ, консультанти Київського ландшафтного клубу, журналу «Нескучний сад» дають рекомендації щодо написання науково-дослідницьких робіт, проводять заняття за окремими темами на матеріалах тренінгу, та безпосередньо у природі, що значно поглиблюють шкільну навчальну програму з біології та екології, забезпечуючи міжпредметні зв'язки та узагальнюючи знання юних лісівників.
Науково-дослідницька робота – є органічною складовою освітнього процесу в учнівському лісництві.. Поряд з функціональною допрофесійною підготовкою, за роки навчання учнівська молодь набуває досвіду у різних напрямах навчально-дослідницької роботи. Керівник гуртка прагне, щоб як найбільша кількість учнів були задіяні дослідницькою роботою. Це дає можливість ознайомити вихованців гуртка з методами наукових досліджень, напрацювати навички практичної науково-дослідної роботи, познайомити з методиками лабораторних та польових досліджень. Для цього обираються соціально значимі тематики дослідів та досліджень, що носять пізнавальний, пошуковий та соціально-значущий характер. Кожний дослід є реальним у виконанні та завжди доводиться до логічного завершення.
Заняття науково-дослідницькою діяльністю дає важливу самоосвітню компетенцію, яка виховує внутрішню дисципліну, вміння самоорганізуватися, планувати свою діяльність, обирати власні способи вирішення проблеми і давати об’єктивну оцінку своїм здобуткам.
Виступи на конкурсах-захистах науково – дослідницьких робіт Малої академії наук, олімпіаді з екології, Всеукраїнських конкурсах розширюють рівень біологічних знань, розвивають стійку життєву позицію, впевненість в своїх знаннях та ерудованость.
Немає коментарів:
Дописати коментар